CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, April 21, 2010

Of the lowest rank of all~

Arini..hmm as usual lah, saya menjalani kehidupan as student ortho dlm mgu yg ke-10..

What happened today..?cam biasa la..xbanyak benda yg berbeza dpd ari2 yg lain sepjg posting ni..tp arini kita sgt2 tak sedap ati dgn apa yg terjadi antara kami, medical students dgn staff nurses kat hospital itu…

Tp, kita baru sedar one thing, being a medical student means that all other staffs (especially nurses) ada tendency to 'tak suka' ( hate is too much a word to describe the situation, tp 'tak suka' is too mild…)


 

Nape..Hmm..terlalu byk incidents yg telah terjadi sbnrnye..Even houseman pn ada yg kena marah dgn staff nurses, apatah lg kami yg masih lg in process of becoming a doctor~


 

Haih..nape la susah sgt nak menempuh nye…bukan ke sepatutnye mereka menyokong kami ni smua..? diaorg tak bangga ke tgk anak bangsa mereka dpt jd doctor..?apa kata mereka bg sokongan ; Dgn cara bercakap dgn lebih baik, lebih berhemah, kalau kami wat salah, tolonglah tegur dgn elok, kami manusia, insan biasa yg mmg punya kelemahan, tp kami bukanlah sebodoh mana..kami bukan lah sombong pun..setiap yg kami lakukan kat ward tu, kami mulakan dgn elok – bgtau pd staff nurse yg in charge, senyum and meminta dgn sopan…) knp perlu memarahi kami tak tentu pasal..? kenapa perlu mengejek dan memerli kami stiap kali kami bertanya dgn baik..? apa,kami ni terlalu menjengkelkan saudari2 staff nurses kah..? Oh ya, di manakah letak nya budi bahasa, adab sopan santun org kita..? Knp perlu anda semua melayan kami seteruk ini..? adakah saudari2 mempunyai dendam kesumat yg membara..?yg menyebabkan kami mjadi tempat melepaskan rasa dendam itu..? oh ya, adakah anda semua tidak terfikir, bgaimana pula nnt kalau anda yg diperlakukan sebegitu, di kala anda semua telah tua, uzur dan tak mampu lg menguruskan diri sndiri..saudari2 sekalian, hidup ini umpama roda, kdgkala kita di atas (sprt yg sdg saudari2 alami skrg) tp suatu masa nnt ia akn terbalik, berpusing ke bawah…

Terlalu byk insiden yg berlaku..tp ada 2 yg terjadi to me recently, satu terjadi smlm..satu terjadi arini..

INSIDEN 1

Saya mencari2 satu pt, dlm list kitaorg, namanye tertulis CYP… Dah 3 kali saya round ward tu, tp xjumpa pt nye..so, saya pn ke kaunter dpn, tgk2 bedticket pt..mana tau saya terlepas pandang..waktu itu, staff nurses yg jaga ward tu tgh bercakap2 sesama sendiri (mungkin tgh bincang hal kerja..)

SN: Ni nak cari apa ni..?! apa selerak2kan bedticket ni..? (dalam nada yg marah, mcm tak puas hati tgk saya dtg kat kaunter tu tgk2 bedticket pt..)

Saya: Staff nurse, saya nak cr bedticket pt nama CYP.. ada tak..?

SN: CYP..? Mana ada pt nama CYP!! (dgn nada tinggi..)

Saya: xde..tp dlm list nama pt kami, ada pt nama CYP..

SN: Mana ada!! Xde pt nama CYP.. (nada yg makin tinggi)

Saya: mungkin tak dh discharge…?

SN: Mana ada CYP…yg discharge tu nama CYT.. ( dia kelihatan malas nk jawab soalan saya..)

Saya: owh..mungkin kawan sy tersalah tulis nama..CYT dah discharge ya..?bila..?

SN: Td cr CYP..lain kali, tgk betul2..tanya!! Ni tak, dtg2 je, pastu bersepahkan bedticket yg saya nak guna ni..tak reti nak tanya ke.???!!! (dgn memerli dan agak meninggikan suara..)

Saya: ….. (saya berlalu pergi dpd kaunter, pergi ke katil pt yg plg jauh, membawa diri yg malu kerana ditengking, dari kejauhan itu, saya dpt dgr SN itu memerli2 saya..yelah, saya sedar siapa saya ini… )

INSIDEN 2

Kami sdg berbincang ttg patient yg ada femur # due to alleged fall during sports..17y/o female..ala2 mcm pathological # tp tak tua la btul ke x..still underinvestigation..esok kawan saya , Cik MS1 nak present pd Mr.H.. Di kala itu, ada saya, cik MS1 dan cik MS2..kami berbincang bersungguh2 sbb takut pd Mr.H…tiba2 seorg staff nurse berkata…

SN: Medical students, korg ni reti ke nak wat ECG…? Nnt pegi wat ecg pt kat depan tu.. (tiba2 tnpa memberi salam, trus memberi arahan pd kitaorg)

MS2: Tak reti.. (MS 2 mmg berani org nya..saya salute pd dia..disebabkan keberanian dial ah kitaorg terlepas dpd paksaan membuat kerja staff nurse itu..)

MS1 dan saya: geleng2 kepala tanpa bersuara..

(Sebenarnya kami malas nak wat..asyik2 disuruh wat benda remeh temeh..kitaorg dh blaja pasang ecg kat A&E dh aritu.dh wat dh pn...tp kali ni kan kami kat ward, tak perlu lah nk pasangkan ecg lagi..biarlah kami clerk pt, wat PE…ari2 kami dah dimarah sbb tak pandai2 lagi nak clerk pt, tak reti2 lagi nak wat proper PE pd pt…lgpn, exam kami takde lah tanya kami cmne caranye nak pasang ecg..kami akan ditanya cmne nak interprete ecg…)

SN: tak reti..? (nada perli..) ni kena report pd Mr.H…kamu ni semua tak reti…kalau saya bgtau Mr.H, hah, abisla kamu.. (dgn nada ajukan_)Mr.H, cubala Tanya budak2 ni, diaorg reti tk pasang ecg..hah. abisla kamu nnt..ecg pn tak ret ink pasang…camne ni..?kamu nk jd doctor, ecg tk ret ink pasang..kamu ni smua kan….senior kamu, semua nye tau nak pasang..tp kamu ni smua…ish,apalah..kamu ni semua, manjalitis sgt..tu la sbb smua nye tak reti nak wat..kalau saya report pd mr H, habislah kamu…

(owh, kami ni manja-litis..abis tu, awak tu apa ye puan staff nurse terhormat..? MALASitis kan..?ke KIPASitis? Tak pun, BODEKitis…kan..?)


 

Harap maaf jika ada yg tersinggung dgn entry kita pd hari ini..saya Cuma terasa yg suatu ketidakadilan telah berlaku..hmm..biasalah kan..kami kan Cuma the lowest of them all..terpaksa telan semuanya, walaupun pahit..

p/s: sebenarnya, ada byk je SN yg baik ati, yg suka menolong,sgt2 membantu kami belaja..trima kasih tak terhingga dpd saya..trima kasih kerana mengajar kami smua dgn tulus ikhlas J InsyaAllah, kami takkan persiakan ilmu2 yg telah kami pelajari~

2 comments:

Miss Azra

wada, geramnye rs ble bc citer wada ni..
huhu..
leh teka x, wada msti kt Ward 2A kn? huhuu
ala..kte pon kne gk dlu..n nurse tu nk report kt Mr H gk coz kte amek bedticket pt tu..
dia ckp MS mane leh tgk bedticket pt..n compare ngn senior2 gk..
alaah modal same..xde modal lah tu..

biar la dorg..ade le tu bad Hx ngn MS..
lengkali bli earplug byk2, sumbat je dlm tlinga tu, wt2 x dgr je..
ikut dorg le nk ckap pekak ke ape ke..
hahaaaa
:p

Wada Adam

hehe..betul tekaan jtul itu..hari2 ada je masalah dgn ktaorg ni..mmg menyakitkan ati..stress!!dh la kitaorg ni ari2 kena marah dgn dr..ni ari2 kena bebel n kena perli plus marah dgn SN...tensen btul!

Post a Comment