CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, June 8, 2010

arini...hmm...

Ada crita yg nk kita kongsi di sini..
tp sebelum kita memulakan bicara, kita mintak maaf, mintak maaf sgt2 jika ada yg terasa...
kita bukan nye org yg suka berpuak2, suka pilih org ni sbb dia asal dpd negeri ni, xsuka pd org ni sbb dia asal dpd negeri tu...huhu..no..that's not me...
tp ni just crita yg dicritakan by seorg attendant (female) masa kita kat klinik ent td...
so, jika ada yg terasa, terguris ati, mintak maaf sgt2...kita just nk bercerita, berkongsi rasa...

Time tu i was alone kat bilik sminar ent clinic tu...tgh salin bedticket pt for our research...
nad n len pi lunch, so sbb kita puasa, so kita pn menyalin la..

then dtg la kakak attendant ni..
dia mintak sorg JM tu bwakkan kipas.. (dlm bilik tu seeejuuuk sgt dh..mcm dlm fridge, kita ni pn dh sejuk beku at that time...)
kita pelik gak tgk dia mintak letakkan kipas tu directly in front of her, tp, kan xelok masuk cmpur hal org..so i just ignore je..xkan nk tny knapa lak, cm kurang sopan je...
so saya pn senyum aje la pd kakak attendant tu..yela, she works at the clinic, sy ni just a studnet, kenala tnjuk yg kita hormat pd dia...

dan dia pn mulalah bercerita... (she called me 'cik' but i called her 'kak'...)

Cik, saya ni panas sgt ni cik...

owh..yeke kak..knpa...?saya sjuk ni... (me, grinning cm kerang wangi~)

Saya ni kena buatan orng ni cik..dh lama dh cik...rasa panas je satu badan..pasang kipas pn tetap trasa panas.malam2 saya xbole tido...saya ni dah lama kena buatan org ni cik...sjak thun 80-an (thn sbnr kena la dirahsiakan...takut nnt org tau siapa kakak tu..)

oh, lama tu kak..saya pn lahir tahun tu...

tu la cik...ayah saya kena buatan tu setahun pastu meninggal...ni benda ni santau angin ni cik...byk benda yg bomoh tu kuar kan aritu,serbuk kaca etc......

owh... (saya menjawab dgn mengangguk2kan kpala...)

ni saya kena...mak saya pn kena....dh lama cik..saya pegi klinik, jumpa dr, tp smua dr ckp sy sihat, xde sakit apa2...saya berubat kg, dh beratus bomoh saya jmpa...tp baru2 ni saya ada berubat, bagusla,,,ada kurang sikit...

owh..kesian pd kakak ye.. (angguk2 lg...xtau nak jwab apa...uwaaa...)

tu la cik...ayah sy berniaga dulu...pastu, pekedai di sbelah kedai ayah saya tu dengki..dia yg 'buat' ayah sy...setahun lpas kena, ayah sy meninggal..ni saya masih xbaik2 smpai skrg..saya ni slalu je rasa panas,xtahan, kalau dh mandi tu, rasa nak mandi lg...kalu duk kat kipas kena pasang smpai 3 buah kipas n smua hala pd saya...ni, tgn saya lebam2....

kesian akak ye...knp jd cmtu...?

tu la cik...saya nak pesan, hati2 tau dgn org sarawak..dia punya buatan mmg kuat..kalau skali dh kena, susah nak baik...kluarga saya ni terkena buatan org sarawak la ni...mmg xbole baik dh cik...teruk cik...kalau cik pegi srwk ke lpas ni, hati2la...jg diri baik2...jgn la terlalu percaya pd diaorg,cik...kalau diaorg ada bg mknn ke, jgnla makan...diaorg ni mmg suka dgn org semenanjung...kalau dh jumpa,diaorg xmau lepas...dh byk dh org kita kena,cik...saya sendri lihat...byk askar2 kita, yg muda2 lg, pegi sana, dh terkena buatan org sana, dh tak balik2 lg..tinggal je anak bini kat sini, tinggal aje mak bapak kat cni...dh terkena tu,cik...kalau pn makbapak nye meninggal skalipn, org sana xkan bg dia balik tgk..dia dh simpan, wat mcm hamba,,,,

ye ke kak...?

ye cik...ada jiran saya, jd mcm tu... (dan byk la lg contoh2 yg kakak tu critakan...pnjg sgt kalau nk crita, penat nk taip kat cni..huhu..) yg muda2 ni, lg la dia suka...tu la cik, hati2la kalau ke sana...mana tau kena anta kerja kat sana...jg la diri baik2..mmg saya dh tgk ramai askar dpd cni yg terkena, smpai skrg tak balik2...walaupn dh puluhan thn...

Askar ye kak..?owh, kesian nye...
(akak ni saja je tau nk menguji hati saya yg sememang nye suka kan para tentera ini...owh no..perasaan risau dh mula membuak2 di dlm dada..cmne kalau 'askar tu' kena gi antar ke sana..?kita cmne..?jgn pegi sana plz...jgn plz...abisla kalau 'askar tu' terkena mandrem org sana...saya kat sini la putih mata..uhu~)

ye cik...kan askar kita yg ada yg kena anta training kat sana,muda2...diaorg suka la...askar2 ni pegi sana, slalu nye ada mak angkat la, kluarga angkat la..jangan..diaorg kalau dh berkenan, dia xlepas...dia suka je nk wat menantu..

(ala...xbest nye...mana bole mereka memandrem kan askar saya..xnak..xnak)

owh..ye ke kak..?sian la pd mereka ye...

tu la cik...

nad n len sudah pulang di kala ini...diaorg cuma tersenyum mendengar perbualan rancak kami..

kakak tu sudah mula nak menghabiskan perbualan..

tu la cik, saya crita ni bukan apa..cuma nak pesan pd cik...jaga la diri kalau ke sana...hati2...saya bukan nye apa, dh byk jd pd org lain...saya tgk sndr..org2 muda dpd semenanjung ni byk yg kena bila ke sana..jd, cik ati2la..pesan2 pd kawan2 cik nnt...

trima kasih la kak sbb bgtau pd saya...sy pn xtau benda2 cmni 

(dlm kpala dh terpikir dh, ala, xbest nye..kalau la kena ke sana, dia mst la suka, dia kan suka benda2  mencabar ni..hah, kena mandrem pn mencabar kan...?jgnla kena mandrem...uhu..)

maka kami pun berlalu pulang..kita pn bercerita pd nad n len serba sedikit apa yg kakak tu ckp td....

From my point of view (yg xpandai ni..):
  • pasal buatan org, santau etc ni...ntahla...walaupn saya ni medical student, tp mungkin sbb saya dibesarkan dlm masyarakat melayu yg percaya wujudnye benda2 ni, so, kita ni can easily terpengaruh gak la...tp pape pn, penyakit ke pape musibah itu, kita mintak la pertolongan dpd Allah, moga disembuhkan, moga dilindungi dpd perbuatan xbaik, dengki khianat manusia...sihir is possible, even dlm dunia technology yg canggih manggih ni ..ni la pendapat saya..kalau ada pape pndgn, sila share with me ye ;)
  • kita tak bole la nk generalized kan yg smua org sarawak suka mengenakan org lain dgn buat-buatan ino, tp, hati2 itu perlu ada..bukan aje kat sarawak, tp kat mana2 aje coz malang xberbau..
  • ni xde pape, just hati saya yg mengada yg minat pd para tentera (sbb mereka tu pejuang, perwira negara...wah!!!macho nye!!!i like sgt2 :D) huhu..kalau la benda ni benar, cian la pd para tentera yg dh 'terkena'..huhu...diaorg tu hero, jgn la diapa-apakan mereka..uhu...cian mereka...
p/s...cmne kalau ada askar tu (askar kah...?kalau dia tau yg kita refer dia sbg askar...hahaha..) kena anta ke sana...then tersangkut dgn girl kat sana....adakah itu chenta or adakah itu pe-mandrem-an ..? owh no...plz dont...plz la xpayah la nk kena hantar smpai ke sana...jauh kan semenanjung ngan sana tu...

maaf ye kalau ada yg terasa..ini just satu perbualan...maaf sgt...kita bukan nk timbulkan isu kenegerian di sini...maaf ye..

1 comments:

ani

oho..ade gak cite camni ek wada.adesh,mcm2 kan org ni bl berniat jahat..dulu ani susah nk percaye gak ni sume,tp skrg dh byk sgt dgr cite,even jiran tetangga pun ade gak kena.em,risau gak..hope Allah jauhkan kite dr manusia yg berpenyakit hati ni..tp ani rase apepun kite kena doa byk2 mtk Allah bg kite ketabahan utk hadapi sume ni.
lagi satu..wada jgn la risau..abg askar (xtau la kat mane askarnye wada oi) awak tu insyaAllah dipelihara Allah..ade jodoh xkemana wada..doa byk2 minta Allah simpankan dia utk wada ek..ani doakan wada jugak..:-)

Post a Comment