CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, May 15, 2012

kisah org tp saya kisahkan..

Ini kisah saya..
Saya tau saya ni banyak mengeluh..
Saya tau saya ni kelihatan seperti seseorg yg xreti dek untung..
Saya tau saya ni mcm xtau apa2..
Tp sebenarnya... Banyak yg dah saya pelajari selama ni...
Memandangkn posting ortho agak relax.. Jd byk la yg bole saya kongsikan bersama..

Semoga yg baik dijadikan teladan..
Yg xbaik,sama2la kta perbaiki..kan..?

Kisah 1.. 
Seorg makcik baru balik umrah..
Sepjg umrah tu..dia hadapi dgn tabah..
bayangkan la..
Dia ni diabetic..jatuh masa awal2 dia wat umrah tu..tp still gigih nk terus kn amal ibadat kt sana..walaupun kaki nye luka..wound nye not healing, at all for the whole 2weeks dia kt sana..
ari2 dia wat daily dressing n mkn antibiotics
so that dia dt teruskn tujuan utama nye ke sana-utk beramal ibadat...

Bila balik sini..terus kena admit ...
sbb spiking temperature..ada septic arthritis.of the right ankle..with impending DKA.. and fracture jugak..
3kali kena wat op..
Wound debridement x2..and pasang ext fix..

Kagum dgn tabah nye makcik tu...
 Skrg dia masih di wad..ari2 masih mampu tersenyum..
Dia seorg diri..suami dh meninggal..ank xde..tp ajaibnye,hari2 mmg ramai yg dtg melawat dia...
Seronok.bila dpt lihat makcik.ni senyum bila visitors dtg melawat dia...;-)

 Nak dibandingkan dgn saya ni..haisy..
Mmg terasa insaf dgn kisah makcik ni..
Ari2 kalau sempat,surely saya akn at least jenguk dia...
Dan pastinye,dia akan tersenyum..walaupn sbnr nye dia dlm kesakitan...
Kagum sgt....

Kisah 2... 
Seorg aunty yg telah tua..
ada 2anak..aunty ni duduk sorg2..the son lives oversea..yg the daughter lives nearby...

aunty ni jatuh malam jumaat lpas..
tp disebabkan.dia dduk seorg..
cuma arini anak dia sempat bawak ke hospital..
Dia punye left hand sgt swollen..deformed..bruised..
 She sustained distal radius fracture....

Bayangkan..the first thing yg the anak tanya ialah "berapa banyak kena bayar kalau kena wat operation...?"

Saya duk hairan..nape la dh lepas 3ari baru bawak hospital..
si makcik tu asyik je jawab(utk baking anak dia kot)..yg anak dia dh kawin..ada kluarga sndiri..susah nk bwk aunty tu pi hospital sbb umah nye jauh...
dia sgt concern kalau2 anak nye 'dimarahi' doktor (=saya le tu..hehehe)..

Sedangkn anak dia..
xtanya pn pasal keadaan dia..
cuma risaukn ttg wang yg perlu dibayar..

Hmmm..
Masa kita kecik2..bila kita demam..walaupn dmam sikit aje..mak kita akan bersusah payah jaga kita siang malam sampai kita sihat smula..sanggup bwk gi jmpa mana2 doktor.yg terbaik..supaya kita cepat sembuh... Tp skrg...bila keadaan bertukar...
 Mampukah kita melakukan sebegitu pd ibu kita..sanggupkah kita bersengkang mata..tak tido malam.utk jaga ibu kita..bawak dia jmpa mana2 doktor terbaik,tanpa mengira apa pun bayaran nye...asalkn dia sihat semula...
Mampukah kita....?
Betapa besarnye jasa ibu pd kta..kan...?

Kisah 3.. 
Ni kisah pasal saya kepanasan..
Ternyata la xsemua org tua tu baik..haha..
Mungkin dia baik..tp disebabkn dia org melaka..kata2nye yg ikut sedap mulut je..
Haisyh la nenek ni.. .
Ini kisah sorg nnek..
Electively admitted sbb nak wat left totak knee replacement...

Tau x apa benda yg ditanya directly pd saya yg xberapa bijak ni..?
"doktor dah kawin..?"
When i answered "belum nek.."
Dia dgn sepantas kilat berkata, "apa ni dah tua2 mcm ko ni pn xkawin lafi..apa pasal xkawin..dah tua..dah besar mcm ko ni xkawin lg...??!!"

 Huisyh..seriously terguris ati saya..
Lagi tension bila dia cakap," apa pasal la doctor ni gemuk..?!" haha..

Nenek oiiii..
Saya ni nk clerk nenek sbb nenek admit utk operation kan..
bukan nye saya ni nk jmpa nenek utk ditembak bertalu2 dgn kata2 sebisa itu...
Haisyh.. Smpai sekarang masih terngiang2 kt telinga...

Nenek.. Cmne saya nk kawin kalau calon ny pn saya xde...
Saya ni xmemilih..tp..kan kawin tu utk sepanjang hayat..
jd..xkan la saya nk kawin je ngan sesapa dgn xtentu hala nye..?
Oh..lagi satu..saya ni gemuk ke..kurus ke..ada ke saya pernah mintk duit nenek utk saya mkn..?
saya guna duit nenek ke selama ni..?

 Kadang2 tu terpikir... Macam mana org tua harap kn yg golongan muda bole hormatkn mereka..
sedangkan mereka sesuka ati lgsg xcuba nk hargai/hormat/or paling kurang pun,jaga hati golongan muda...?

Bila org muda berkata kasar atau kesat pd org tua,it is totally wrong...i agree...

 But bila org tua yg mengeluarkan kata2 yg x enak didengar pd org muda...?
Hmmmm...cam mane la tu kn...?

Ala2 ketam mngajar anak nye berjalan lurus la kot..kn..?

 Hahaha..

Buat masa ni..3 kisah ni je la dulu k..
Nnt bila kita ada inspirasi lg,sure kita tulis kn kat sini...
Utk saya ni jd kan pengajaran di hari muka...

 P/s: forte..forte..forte..tu je yg mata ni nampak tiap ari..ntah bila la nk dpt drive forte sendriri..

0 comments:

Post a Comment